Site name
Site name

Kako da naučite decu zdravim navikama


zdrave navike kod dece.jpg

Želiš da među prvima dobijaš
informacije o popustima i korisne savete?

31.08.2020.

Deca su naše najveće blago i svaki roditelj želi najbolje za svoju decu. U tome bitnu ulogu igra zdrava i uravnotežena ishrana kao deo svakodnevne rutine. Da bi izrasli u zdrave odrasle osobe, deci su potrebni zdrave namirnice, fizička aktivnost i dovoljno sna.

Kako savremeni način života utiče na odrasle, tako je ostavio traga i na svakodnevnim dečijim aktivnostima, prvenstveno u pogledu nezdravih navika i konzumiranja brze hrane. U roku od samo 40 godina, u Americi se broj školaraca i mladih sa gojaznošću udesetostručio. Ona ne samo da šteti zdravlju, nego može da utiče i na samopouzdanje i da poveća rizik od viška kilograma i u odraslom dobu.

Problemi sa prekomernom težinom osetljiva su tema za svakog pojedinca, i kao roditelj važno je da pomognete detetu da se zdravije hrani. Navike koje dete stekne u detinjstvu kasnije će preneti i u odraslo doba i zato delimo sa vama savete kako možete pomoći detetu.

Ishrana

Koliko je uravnotežena ishrana važna govori činjenica da ne samo da utiče na fizičko, već i na mentalno zdravlje. Recimo, prema novijim istraživanjima, prekomerna upotreba šećera i slatkiša kod male dece dovodi se u vezu sa lošijom koncentracijom i težim učenjem. Zato saznajte kako da decu podstaknete da donose pravilne odluke u pogledu ishrane.

zdrava ishrana deca

Kuvana jela

Koliko god možete, kuvajte domaća jela. Obrađena hrana često obiluje solju i šećerom. Ako je deca pak vole, možete napraviti svoju verziju brze hrane: pljeskavice u somunu, pohovano belo meso i sl.

Izbacite gazirana pića

Gazirana pića ne odražavaju se loše samo na zdravlje zuba, već i na kilažu. Zato sokove možete zameniti domaćim od višnje, jagode ili zove a posebno ih možete ukrasiti seckanim liskama nane koje doprinose ukusu.

Naučite decu da kuvaju

Dobre navike nastaju u detinjstvu. Zato počnite od malih nogu: pokažite deci kako se spremaju osnovna jela, ali i poslastice. U njima ćete sigurno uživati, kao i u ukrašavanju pice ili domaćih torti i kolača.

Naučite decu umerenosti

Na korak do zdravijeg života vodi nas umerenost u jelu i piću. Zato uvedite određene namirnice kao nagradu. Recimo, tokom školskih dana poslastica može biti omiljena voćka, a tokom vikenda domaći kolači.

Duži osećaj sitosti

Za razvoj dece posebno su važni međuobroci, odnosno užinanje. Međutim, stalno grickanje može i negativno da utiče na stvaranje navike, pogotovo ako se radi o preslanim ili preslatkim obrocima. Na to možete uticati tako što ćete sami spremiti užinu: ovsene pahuljice, kaša, jaja i sl. stvaraju duži osećaj sitosti.

Vežbanje

Redovno vežbanje u formativnim godinama naročito je važno za gubitak težine. Osim toga, ono potpomaže dobro raspoloženje i pozitivno se odražava na san. Nedavno istraživanje pokazalo je da vežbanjem smanjujemo osećaj depresije, anksioznosti i loše raspoloženje.

Ograničite vreme ispred ekrana

Velik broj dece u današnje vreme provodi dosta vremena ispred ekrana: TV-a, računara, telefona ili tableta. Sedeći položaj nije dobar za razvoj muskulature te ga morate ograničiti. Zato postavite granice i ograničite vreme koje deca provode zabavljajući se na mobilnim uređajima i podstaknite ih da se igraju vani.

Nov način zabave

Cela porodica može biti aktivna zajedno. Učinite šetnje ili vožnju biciklom zabavnim tako što ćete porodično uživati u ovakvim aktivnostima. S vremena na vreme možete organizovati i izlet u prirodi. Za vežbanje je potrebno društvo, tako da se možete lepo provesti u prirodi, bilo da je u pitanju šuma, jezero ili pak šetnja po planini.

Vežbanje kao navika

Kad god možete, zamenite prevoz autobusom ili automobilom fizičkim aktivnostima. Ako su škola ili prodavnica blizu, dete može lako da se prošeta ili da se odveze biciklom. Na taj način vežbanje postaje deo ustaljenog rasporeda.

fizicke aktivnosti sa decom

Rutina

Za decu je važno da imaju osećaj sigurnosti i ujednačenosti, a to se postiže rutinama kojima se utvrđuju navike.

Izbegavajte noćne obroke

Nikako nemojte dozvoliti da dete jede pred spavanje, naročito ne obilne obroke. To može da se negativno odrazi na varenje i san. Zato gledajte da poslednji dnevni obrok bude nekoliko sati pre vremena za spavanje.

Jak doručak

Jak doručak daće deci dovoljno snage i elana do ručka, naročito u vreme škole kada treba da se koncentrišu na času. Budući da kupovne pahuljice često sadrže dosta šećera, savet je sami dodate sveže voće u kašu ili da ih zameniti jajima sa tostom.

Spakujte užinu od kuće

Ako ne znate šta dete užina u školi, treba da se zabrinete. Da biste bili sigurni da se zdravo hrani, možete spakovati užinu koju ste prethodno spremili kod kuće, bilo da je u pitanju sendvič, salata ili nešto treće.

Čvrst i dugačak san

San tokom noći neophodan je za razvoj tela i duha. Deca uzrasta do 13 godina treba da spavaju od 9 do 11 sati. Zato utvrdite tačno vreme za odlazak na počinak i čitanje pre spavanja.

Porodični ručak

Kada je porodica na okupu, to može dovesti do usvajanja zdravijih navika i negovanja odnosa. Ukoliko tokom radne nedelje nije moguće, neka vam bar vikendi budu rezervisani za porodične obroke.

Dajte primer

I na samom kraju, zapamtite koliko je važno na sopstvenom primeru pokazati značaj pravilne i zdrave ishrane. Deca uče po onome što vide u svojoj okolini. Zato sa njima možete razgovarati o zdravim namirnicama, ali i pokazati kako se i sami pravilno hranite. 

Zdravlje porodice svima je prvo na listi prioriteta, i zato su zdrava ishrana i navike važni u životu kako dece tako i odraslih. Ipak, važno je misliti na vreme i imati podršku u slučaju da vama ili vašim mališanima usluge lekara zatrebaju. Uz Generali zdravstveno osiguranje preglede možete obaviti u klinikama širom Srbije, uz jednostavno zakazivanje i bez čekanja.

Pročitajte takođe naše dodatne savete u vezi sa brigom o zdravlju dece:

Kako da na zabavan način naučite decu o važnosti zaštite od sunca 

Higijena ruku kod dece: kako stvoriti dobre navike

 

Prijavi se
Budi uvek u toku sa najnovijim ponudama i korisnim informacijama

Polja označena * su obavezna