Site name
Site name

7 saveta za dug i zdrav život na švedski način


7 saveta za dug i zdrav život na švedski način

11.09.2019.

 

Nedavno istraživanje unutar Evropske unije, pokazalo je da je Švedska zemlja čiji stanovnici dožive najveći broj godina zdravog života. Ovo važi i za žene (73,3 godine) i za muškarce (73 godine). Rešili smo da saznamo kako oni uspevaju da dostignu solidnu starost bez ijednog ozbiljnijeg zdravstvenog problema. Za početak, poznato je da su Šveđani među najsrećnijim ljudima na planeti, prema mnogim istraživanjima. Taj osećaj sreće rezultat je visokog zadovoljstva životom, ličnim zdravljem i socijalnom kohezijom, što je sve praćeno navikom zdrave ishrane i redovnim bavljenjem fizičkim aktivnostima. Mnogo je navika koje možemo usvojiti od Šveđana, a kako bismo poboljšali svoje živote krenimo da primenjujemo neke još danas.

Sauna, preznojavanje i hladna voda

Uživanje u sauni važan je deo švedske kulture, a koristi su velike - od znojenja koje podstiče izbacivanje toksina iz tela, preko brže cirkulacije do boljeg spavanja. Ne zaboravite da se istuširate hladnom vodom ili uskočite u ledenu kupku nakon saune ili dobrog preznojavanja. Osim što je osećaj sjajan, hladna voda zatvara pore, podstiče telo da sačuva toplotu, i dodatno zateže vašu kožu.

Vožnja bicikla ili hodanje do posla

Fizička aktivnost je deo svakodnevnog života, navika Šveđana. Skoro 30 procenata tamošnjeg gradskog stanovništva na posao i sa posla ide biciklom, i tako prosečno dnevno prelaze preko 12 km. Sa druge strane, polovina Šveđana uživa u redovnim dugim šetnjama, koje su deo njihovih svakodnevnih aktivnosti ili način opuštanja. Hodanje je odlična aktivnost za sve uzraste i sa velikim zdravstvenim prednostima. Normalno hodanje je odlično, a možete ga pretvoriti u još jaču vežbu, zvanu, nordijsko hodanje. Ova vežba, u osnovi dodaje upotrebu modifikovanih ski štapova sa namerom da primorate i gornji deo tela da se kreće.

Vežbajte u grupi 

Učlanjenje u sportski klub u Švedskoj se obično dešava još u detinjstvu ili ranoj mladosti, i nastavlja se često i u penzionerskim danima. Pored prednosti redovnog vežbanja, posvećenost bilo kojoj vežbi u timskom ambijentu značajno povećava šanse da ostanete motivisani i nastavite da vežbate duži vremenski period. Takođe, prednost je i što na ovaj način provodite vreme u društvu i stičete poznanstva i prijatelje za ceo život.

Zdrava ishrana na skandinavski način

Ljudi na severu Evrope tradicionalno jedu malo ali kvalitetno, jer konzumiraju puno masne ribe, ražanog hleba i korenastog povrća, što su sastojci koji imaju velike zdravstvene koristi. Riba poput haringe, skuše i pastrmke bogata je proteinima, omega-3 mastima i antioksidansima, dok bogat izbor korenastog povrća i ražani hleb sa niskim glikemisjkim indeksom brzo smanjuju apetit. To smanjuje rizik od toga da možete da se prejedete, što je čest rizik kod drugih takozvanih lakših kuhinja. Takođe, tradicionalna nordijska ishrana ima svoje zdravstvene koristi i zato što je to u osnovi dijeta sa niskom količinom ugljenih hidrata i visokim unosom proteina.

Kratke pauze od posla uz kafu i duži godišnji odmor

Poznato je svakom zaposlenom koliko radni dan zna da bude naporan, i koliko duža mentalna fokusiranost na posao iscrpljuje rezerve energije. Skandinavci su razvili tradiciju kratkih odmora tokom radnog dana. U Švedskoj se ova tradicija naziva Fika, odnosno pauza za kafu. Česti kraći odmori tokom rada pomažu vam da ostanete motivisani i povećava produktivnost kada se vratite svom zadatku. Redovno pauziranje na svakih pola sata ili sat stvara manje stresa i povećava zadovoljstvo radom. Moderno društvo često izjednačava profesionalni i lični život. Naravno, nema ništa loše u tome što ste strastveni prema svojoj profesiji, ali morate imati na umu da redovno idete na odmor. Švedska ima jednu od najpoštenijih politika godišnjih odmora na svetu, koji traju pet nedelja godišnje.

Ne bežite od hladnoće

Švedska je napola pokrivena polarnom klimom i mesto je gde temperature mogu pasti i do minus 22 stepena. Međutim, ni ovakvo hladno vreme ne sprečava Šveđane da budu aktivni. U Švedskoj otprilike 50% stanovništva upražnjava redovne kardio-aktivnosti tokom dugih i mračnih zimskih meseci. Pokazalo se da vežbanje na hladnom vremenu sagoreva više kalorija, dodatno jača srce, pluća i kardiovaskularni sistem, i pomaže u sprečavanju sezonske melahonlije i neraspoloženja, koje je daleko češći zimi.

Vežbajte pozitivan stav

Pozitivan pogled na život donosi velike promene i Šveđani to znaju. Dokazano je da sklonost ka pozitivnom razmišljanju može dovesti do uspeha i dugoročne sreće, jer pomaže da se lakše nosite sa svakodnevnim životom. Vežbajte pozitivan stav svaki dan, obratite pažnju i fokusirajte se na lepe i dobre stvari u vašem životu, to unosi optimizam i olakšava izbegavanje briga i negativnih razmišljanja. Prilagodite život sebi ako želite biti srećniji, sjajniji i uspešniji.

Ne morate da idete u teretanu ili da ste na strogom režimu ishrane, ali zato iskoristite svaku priliku da provedete vreme napolju u fizičkoj aktivnosti i u dobrom društvu, i polako se prebacite na uravnoteženu ishranu. Korak po korak promene u načinu življenja i pogledu na život odvešće vas ka trajnom zdravom načinu života. I ne morate da tražite nove tehnike i načine, jer Švedski put ka zdravom, dugom i srećnom životu dokazano uspešno deluje.